Si un dia aneu a Segòvia, mireu les cobertes de teula i us adonareu que les teules estan disposades formant canals, totes de cara a munt, sense les “cobijas” que es col·loquen a la resta del món per tapar la junta entre dues teules formant sengles canals. I els funciona des de fa segles.
La cosa és que es disposen els canals de teules cara amunt: col·loquen una fila de teules amb la banda ampla cap amunt i la del costat amb l’ample avall, minimitzant la junta entre elles... i tot plegat sobre un llit de terra argilosa, a la vegada disposat sobre el taulell que forma el pla inclinat de cada vessant.
Que passa quan plou? Es mullen els segovians (i les segovianes?). L’experiència empírica suggereix que no, els hem vist sempre secs, al menys quan són a casa seva mentre plou.
Quin és dons, el miracle?
Suposem que les teules tenen una amplada mitjana de 15 cm; entre teules veïnes queda una junta d’uns 5 mm: això dóna que, aproximadament un 3% de la superfície de coberta, està sense teula (5mm/150mm=0,03). En una pluja forta poden caure 50 mm, és a dir, 50 litres/m2. La superfície de juntes és un 3% del total, de forma que en cada metre quadrat de coberta entraran uns 1,5 l d’aigua, quantitat perfectament absorbible pel llit de terra argilosa: en part entrarà a la porositat de la terra, en part serà absorbida per les argiles que conté, que expandiran facilitant la impermeabilitat de la capa terrosa. Però l'aigua no travessarà la capa de terra argilosa i per tant, els segovians (i les segovianes) no es mullen quan plou. Sempre i quan no surtin de casa.
Part d'aquesta informació està recollida en el treball de fi de máster d'Angela Trapero i ha estat obtinguda en coordinació amb Patrimoni 2.0
Part d'aquesta informació està recollida en el treball de fi de máster d'Angela Trapero i ha estat obtinguda en coordinació amb Patrimoni 2.0
4 comentaris:
Una buena explicación. Pero tengo mis dudas ya que si el periodo de lluvias es prolongado, podría producirse la saturación de la capa de arcilla limitando la absorción de agua. ¿Seguro que los tejados no tienen una impermeabilización adicional?
Pues tradicionalmente, no. Si se empapan las arcillas, probablemente seran bastante impermeables y parte del agua escurrirá siguiendo la pendiente de la cubierta... pero no lo se exactamente.
hablé con una segoviana y no mencionó problemas ocasionales...
Hola, soy Ángela Trapero Rodríguez, la autora de la tesina fín de Master que trata este tema. Quería aclarar algunas cosas respecto a esta entrada en el blog. En la investigación y en las pruebas que hizo Patrimoni 2.0 el resultado fue que la torta debajo de las tejas no es muy arcillosa y por tanto no es muy impermeable. La técnica funciona por razones lógicas y de colocación de los materiales pero el estudio de cuánta lluvia entraría entre las tejas entra a colación de una de las hipótesis que se plantea en la tesina sobre el porqué y el inicio de esta técnica. Esta hipótesis que indica que la técnica se pondría por la existencia de materiales autóctonos excelentes de la zona, queda invalidada con estas pruebas al barro y con los ensayos que se hicieron en laboratorio a las tejas. El trabajo que quedó sin poder ser acabado y que quizá en un futuro se convierta en un doctorado concluye con que la hipótesis que más se acerca al comienzo y el porqué de la técnica es la existencia de un impuesto de construcción antiguo. Simplemente quería aclararlo puesto que la técnica no funciona por ser una arcilla muy impermeable. Y al comentario primero sí quería decir que no se pone ningún impermeabilizante adicional, los tejados son así, eso sí, siempre ventilados bajo cubierta y además funciona la técnica porque Segovia es una provincia seca y de pocas lluvias, esta técnica sería impensable en Galicia o en el Norte de España. Un saludo, Ángela Trapero
Ciertamente el post deja ciertas dudas en el aire que quedan perfectamente aclaradas con tu explicación. Gracias Ángela por tu execelente explicación al respecto.
Publica un comentari a l'entrada